Potbeker 84, 5432 MK Cuijk
06 42 155 164

“Ik kreeg een lesje psycholgie”

Ik kreeg een lesje psychologie 🙂 (beïnvloeden

“Ik kreeg een lesje psychologie”

Het is al een tijdje bekend dat we als mens goed zijn te verleiden. Soms ondernemen we iets waarvan we denken hoe heb ik dat kunnen doen. Soms heb je iets gekocht en bedenk je je “ in welke trip zat ik, dat ik dit heb aangeschaft?”. Onze hersenen zijn makkelijk te foppen. Steeds vaker wordt er gebruik gemaakt van verschillende technieken. Technieken die we hebben ontwikkeld om te overtuigen, te verleiden en je iets te laten doen wat je misschien helemaal niet wilt. Vooral meneer Cialdini heeft een duidelijk beeld gegeven hoe we invloed kunnen uitoefenen.

Ik heb door de jaren heen al veel voorbeelden gezien. Toch kwam er nu een mail voorbij die mij een glimlach op mijn gezicht bracht. Slim, sluw! Een lesje psychologie vanuit de marketing. Wat is het verhaal:

Ik kreeg een mail met als onderwerp: “uitgeschreven uit IMU”.

Schijnbaar heb ik me ooit ingeschreven op een mailing. Later in de mail wordt duidelijk dat het om een gratis boek ging waarin verteld wordt hoe je snel bovenaan in de Google lijstjes kan komen.

“Netjes” dacht ik. Een bedrijf die zelf zijn mailing opschoont. Maar niks is minder waar. de opzet van de mail werd subliem ingezet om actiever met de club te gaan werken. Een mooie manier van marketing die gebruik maakt van de hedendaagse technieken om je doelgroep te beïnvloeden.

Toch moet je lef hebben om je onderwerp aan te passen naar “uitgeschreven uit IMU”. Je moet vertrouwen hebben op het gedrag van mensen. Deze gasten hadden het lef en de manier waarop heeft op mijn een sterke aantrekkingkracht.

“Maar Roy hoe ziet mail er nou uit”, ik hoor het u denken. Lees de mail eens door een probeer stil te staan bij je gevoel. Wat voel je in je buik? Voel je ook de neiging om je weer aan te melden?

Hieronder de mail:

—————- start mail:

Bij deze even een seintje Roy: We hebben je uitgeschreven van onze actieve mailinglijst.

Waarom ben je uitgeschreven?

Je hebt al enkele maanden geen van onze mails geopend, en we houden onze mailinglijst graag zo schoon mogelijk.

We willen graag dat onze mailinglijst bestaat uit mensen die:

  • Graag hun online marketing strategie willen verbeteren
  • Onze webinars volgen
  • Interesse hebben in onze events
  • Hoger willen komen in Google
  • Of meer klanten uit hun website willen halen

Was dit een foutje?

Hoor jij wel bij die mensen?

Zijn we misschien per ongeluk in je spamfolder gekomen?

Wil je toch wel op onze actieve mailinglijst blijven staan?

Reageer dan even op deze mail. 

Dan maken we het voor je in orde dat je weer op de actieve lijst komt, en kunnen we samen meteen even kijken wat je kunt doen om onze mails weer goed te ontvangen.

Vriendelijke groet,

PS. Je kunt jezelf natuurlijk ook gewoon weer inschrijven door …….. aan te vragen!

Einde mail————————

En wat was jouw ervaring bij het lezen van de mail? Laat het me weten in de comments.

Leave a comment